Vihasin juoksemista! Juoksin vain pakon edessä. Juoksemisesta tuli mieleeni koulun Coopperit, veren maku ja ala-asteen koulunympärijuoksut syksyisin ja keväisin. Monet sanovat nauttivansa juoksusta, jääneensä siihen koukkuun.. Mitä! En voinut ymmärtää! Asiasta oli pakko ottaa selvää, varsinkin kun olen läheltä seurannut siskoni koukuttumista tuohon ihmeellisen yksinkertaiseen, tylsältä ja tuskaisalta tuntuvaan lajiin.

Aloitin kokeeni juhannusviikolla.

Alle kuukaudessa.. olin koukussa.

Aloittaessani rummutin mielessäni siskoni alleviivaavaa lausetta: "Pitää..pystyä..puhumaan..puuskuttamatta". Se oli taikalause. Ja siihen liittyivät myös kauhukuvani ja -kokemukseni. Jos juoksee kärsivällisesti eikä ahnehdi vauhtia, olo pysyy hyvänä: ei veren makua, ei laattakuntoa, ei kylkipistoksia.

Olen kokenut "flown". Se on varmaankin joku endorfiinien järjestämä jekku. Tuntuu että jalat rullaavat kuin itsestään, ja loppu vaan tulee mukana, kuin lentäen! Se naurattaa ja ihmetyttää! Miten tässä näin kävi!? Tämä koukuttuminen tuli kyllä niin nurkan takaa, vaikka tosin yritinkin suhtautua "kokeiluun" positiivisella mielellä.

Ihme juttu: aluksi luulin tyhjentäväni päätäni lenkillä, mutta kun oikein kiinnitin asiaan huomiota, ei pääni tyhjene juoksulenkillä. Mutta huolet ja arkimurheet unohtuvat kyllä!

Juostessani mulla on aina mukanani rakkaat kumppanini New Balancet ja Walkman. Kyllä, juoksu on välineurheilua, ainakin mulle. Lenkkarini antavat ssiiiiveeet. En voisi kuvitella lähteväni lenkille ilman musiikkia =/ Saan musiikista voimaa ja potkua. Lenkillä on aikaa nauttia rauhassa (aikuisten!) musiikista, ei ole mihinkään kiire ja ainoastaan minä saan päättää soittolistan! Kunnon alusvaatteet kuuluvat myös top 3 tärkeimpiin varusteisiini. Ja sitten tietenkin, jos saa valita, laitan tietenkin hyvälaatuiset ja aina kuivalta tuntuvat muutkin vaatteet! On loistavaa kun mikään ei hierrä eikä kiristä!

Olen edelleen hieman ymmälläni tästä ihmeellisestä muutoksesta juoksuvihaajasta juoksuintoilijaksi. Vihasin jotain josta en lopulta edes tiennyt juuri mitään.. No nytpä tiedän taas enemmän, juoksusta ja vihaamisista.

Niin, kunto nousee myös!